بواسير
نوشته شده توسط : دایجستیو

 هموروئید چیست؟

هنگامی که رگ های وریدی در مجرای مقعدی که موجب کنترل دفع می باشند دچار تورم و التهاب شوند، تشخیص بیماری هموروئید یا بواسیر می باشد. این رگ ها مانند بالشتکی مرکب از مجرای سیاهرگی و بافت همبند در حالت فیزیولوژیکی عمل می کنند و هنگام التهاب ایجاد درد می کنند.

همورویید ، بواسیر ، ساختارهای عروقی در کانال مقعد هستند. در حالت عادی ، بالشتک هایی هستند که به کنترل مدفوع کمک می کنند. آنها هنگام تورم یا التهاب به یک بیماری تبدیل می شوند. اصطلاح غیرقابل قبول "بواسیر" اغلب برای مراجعه به این بیماری استفاده می شود.

تاثیر تغذیه در هموروئید چیست؟

تغذیه ی سالم و حاوی فیبر مانند میوه جات و سبزیجات (برنج را شامل نمی شود) و همینطور خودداری از مصرف مواد غذایی نفاخ و موادی که موجب یبوست می شوند و نوشیدن مداوم مایعات جزو روش‌های طبیعی و مفید برای کاهش علائم هموروئید است.

خوراکی هایی که به درمان هموروئید کمک می کنند:

  • زردآلو
  • آب انگور
  • آلو خشک
  • تمبر هندی
  • آب هندوانه
  • بادام شیرین
  • خلال پوست پرتغال

علائم

علائم بواسیر معمولاً به نوع بواسیر بستگی دارد.

بواسیر خارجی
اینها زیر پوست اطراف مقعد شما هستند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش یا تحریک در ناحیه مقعد شما
درد یا ناراحتی
تورم در اطراف مقعد
خون ریزی

بواسیر داخلی
بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار دارد. معمولاً آنها را نمی بینید یا احساس نمی کنید ، و بندرت ناراحتی ایجاد می کنند. اما کرنش یا سوزش هنگام عبور مدفوع می تواند باعث شود:

خونریزی بدون درد هنگام حرکات روده. ممکن است مقدار کمی خون قرمز روشن را روی بافت توالت یا توالت مشاهده کنید.
هموروئید برای فشار از طریق بازوی مقعد (بواسیر طولانی مدت یا بیرون زده) و در نتیجه درد و سوزش ایجاد می شود.بواسیر ترومبوز
اگر خون در یک بواسیر خارجی جمع شود و لخته (ترومبوس) تشکیل دهد ، می تواند منجر به:
درد شدید
تورم
التهاب
توده ای در نزدیکی مقعد

تغذیه مناسب و روش های جلوگیری از همورویید

بهترین راه برای جلوگیری از درد همورویید و بواسیر ، نرم نگه داشتن مدفوع است ، بنابراین آنها به راحتی عبور می کنند. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم بواسیر ، این نکات را دنبال کنید:

غذاهای پر فیبر بخورید. تغذیه مناسب در بیماری همورویید و بواسیر منجر به بهبود همورویید می شود. همچنین بیشتر میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و فله آن را افزایش می دهد ، این به شما کمک می کند تا از کرنش که می تواند باعث بواسیر شود جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مشکلات ناشی از گاز جلوگیری کنید.
به مقدار زیاد مایعات بنوشید. روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (نه الکل) بنوشید تا به نرم شدن مدفوع کمک کند.

مکمل های فیبر را در نظر بگیرید.
بیشتر افراد به مقدار کافی فیبر توصیه نمی شوند - 20 تا 30 گرم در روز - در رژیم غذایی خود. مطالعات نشان داده اند که مکمل های بدون نسخه فیبر ، مانند psyllium (Metamucil) یا methylcellulose (Citrucel) ، علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود می بخشند.
اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید ، حتماً روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت ، مکمل ها می توانند باعث یبوست شوند یا بدتر شوند.

فشار نیاورید. فشار و نگه داشتن نفس در هنگام تلاش برای مدفوع فشار بیشتری را در رگهای رکتوم تحتانی ایجاد می کند.
به محض احساس نیاز بروید. اگر منتظر هستید که روده حرکت کند و میل شما از بین برود ، مدفوع شما خشک می شود و عبور از آن سخت تر می شود.
ورزش. برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگها ، که می تواند با طولانی مدت ایستادن یا نشستن رخ دهد ، فعال شوید. ورزش همچنین می تواند به شما در کاهش وزن اضافی که در بواسیر کمک می کند ، کمک کند.
از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. نشستن بیش از حد طولانی ، به خصوص روی توالت ، می تواند باعث افزایش فشار روی رگهای داخل مقعد شود

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی (koe-lun-OS-kuh-pee) روشی است که برای تشخیص تغییرات یا ناهنجاری های روده بزرگ (روده بزرگ) و روده بزرگ استفاده می شود.
در طول کولونوسکوپی ، یک لوله طولانی و انعطاف پذیر (کولونوسکوپی) داخل روده وارد می شود. یک دوربین فیلمبرداری کوچک در نوک لوله به پزشک اجازه می دهد تا داخل کل روده بزرگ را مشاهده کند.
در صورت لزوم ، پولیپ ها یا انواع دیگر بافت غیر طبیعی می توانند در طول کلونوسکوپی از طریق دامنه خارج شوند. نمونه های بافتی (بیوپسی) نیز می توانند در طول کلونوسکوپی گرفته شوند.

 روش جراحی یا Invasive Surgery و یا درمان کلاسیک جراحی

عملی است که بسیار سنگین است و بسیار خونریزی و درد دارد که زیاد توصیه نمی شود این عمال برای گرید دو توصیه نمی شود و زمانی انجام این عمل لازم است که توده بسیار رشد کرده است

 روش رابر بندینگ Rubber Banding

این روش بسیار ساده است ولی اشکال این روش در تودهائی است که بیرونی است که عمل رابربندینگRubber Banding که در این صورت برای بیمار بسیار درد ناک است و خوبی این عمل این است که جراح اجازه می دهد که هموروئیدهای Grade2 and Grade3 و تمام هموروئید های داخلی را بدون احتمال خونریزی عمل کند.

روش Freezing

این روش تقریبا بدون عارضه ولی در هموروئید های بیرونی ایجاد سوزش بعد از عمل می کند زیرا همانگونه که حرارت باعث سوختگی میشود سرما نیز باعث سوختگی می شود . و طول درمان ان طولانی است و جلسات متعدد باید بیمار به پزشک مراجعه کند.

روش درمان با لیزر

بهترین روش در درمان هموروئید است که در مطب پزشک در مورد این نوع درمان با شما صحبت می شود.

 

دايجستيو فقط و فقط بر روی بیماری های مقعدی تمرکز داشته و تمامی متخصصین در این رابطه دور هم گرد آمده اند. این در صورتی است که برخی از کلینیک ها گهگاهی بیماری های مقعد هم جراحی میکند. یک جراحی عمومی ممکنه در سال 10 جراحی هموروئید یا فیستول و… انجام دهد اما کلینیک لیزر شفا به طور متوسط در ماه حدود 50 تا 70 مورد از این موارد بیماران را درمان می نمایند.

 منبع: http://digestive-system.ir/

 





:: برچسب‌ها: درمان لبزر بواسير , جلوگيري از بواسير , تغذيه موثر در هموروييد , علايم هموروييد ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: